Sunday, November 29, 2015

Penghulu Istighfar (Sayyidul Istighfar) Dalam Rumi






Bacaan istigfar yang paling sempurna adalah sebagaimana yang terdapat dalam sahih al-Bukhari dari Syaddad bin Aus r.a, dari Nabi SAW, Baginda bersabda maksudnya : “Penghulu istigfar adalah apabila engkau mengucapkan :

Sebutan Dalam Rumi :

Allahuma anta robbi laa ilaha'illa anta,
Khalaqtani wa ana abduka,
Wa anaa ala ahdika,
Wawa'dika mastato'tu a uudzu bika minsyarri maa shana'tu,
Abuu 'ulaqa bini'matika alaiya wa abuu 'ubizdanbii,
Faghfirlii,
Faghfirlii, 
Faghfirlii fainnahu la yaghfirudzunuu ba illaa anta.

Terjemahannya :

"Ya Allah, Engkau Tuhanku, tiada Tuhan selain Engkau,
Engkau ciptakan aku dan aku hamba-Mu,
dan aku berada dalam janji-Mu menurut kemampuanku,
aku berlinding dengan-Mu daripada kejahatan yang kulakukan,
aku sedari nikmat-Mu kepadaku,
dan aku sedari akan dosa-dosaku,
ampuni aku,
ampuni aku,
ampuni aku kerana sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan dosa kecuali Engkau"

(Riwayat al-Bukhari)


Source :
1) Source 1



5 comments: