Monday, September 30, 2013

Zikir Taubat Nasuha Dalam Rumi

Berikut adalah zikir taubat nasuha yang mudah dan ringkas untuk dijadikan amalan harian.








Sebutan dalam rumi :

Astagfirullah, rabbal baraya
Astagfirullah, minal khothoya

Rabbi zidni, 'ilman nafi'a
Wawafiqli, 'amalan maqbula
Wa habli, rizqan wasi'aa
Watub 'alaina, taubatan nasooha


Terjemahannya :

Ampuni aku ya Allah, Tuhan kepada Makhluk-makhluk
Ampuni aku ya Allah, daripada segala kesalahan

Ya Tuhanku, tambahkan daku, ilmu yang berguna
Dan taufiqkan, dengan amalan yang diterima (dimakbulkan)
Dan berikan aku, rezeki yang luas
Dan terimalah ke atas kami, taubat yang suci (taubat nasuha)


Source :
1) Source 1
2) Source 2
3) Source 3

8 comments:

  1. Salam,
    Ada kesalahan pada baris kelima dan ke enam.
    Baris ke lima bacaannya berbunyi : Waa habli bukannya "Wa wa habli",
    dan baris keenam pada tulisan jawinya salah, Sepatutnya: Wa tub 'alaina tapi ejaan jawinya "wa tub álaiya"

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam,
      sudah diperbetulkan. terima kasih atas komen. semoga Allah membalas sebaiknya jasa tuan.

      Delete
  2. ampun aku ya Allah,,, aku sudah mencoba, sulit sekali buat aku lepas dari kesalahan ini,,, berulang kali aku coba, berulang kali pula aku gagal... saudaraku, mohon aku dibantu untuk bisa lakukan tobat nasuha ini....

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan berhenti bertaubat.. biar berulangkali melakukan dosa, teruslah bertaubat apabila sedar kesalahan kita, moga dengan izinNya dan hidayahNya, akhirnya kita tinggalkan terus kesalahan itu.

      Allah tidak pelik dengan hambanya yang berulangkali melakukan dosa dan bertaubat kerana itu Allah Maha Pengampun, tetapi Allah amat pelik dengan hambanya yang melakukan dosa tapi enggan bertaubat walau sekali.

      Delete
  3. Insyaallah..selalu sucikan jiwa kita dari dosa dan dan berzikir serta perbanyakkan selawat agar kita sentiasa dekat padaNya dan insyaallah hijab doa selalu terbuka.

    ReplyDelete
  4. astaghfirullah.....ampuni dosa2 kami ya Allah...kami takut akan azab dan seksaan mu

    ReplyDelete